„Počela je nova školska godina sa starim problemima! Sva djeca u Hrvatskoj nemaju iste mogućnosti, a time niti ista prava. Samo 30% škola u Hrvatskoj provodi jednosmjensku nastavu, u većini osnovnih i srednjih škola ona je i dalje dvosmjenska, a nažalost u nekim osnovnim školama čak i trosmjenska što je nedopustivo!
Premda je ove godine upisano 464 tisuća učenika u osnovne i srednje škole, zamjetan je problem depopulacije, o čemu govore i drastični podatci iz Petrinje gdje je u 3 osnovne škole upisano svega 90 prvašića, stoga je jasno da je teško govoriti o revitalizaciji područja Sisačko-moslavačke županije nakon potresa.
Također, nije se dogodila uskladba obrazovnog sustava sa tržištem rada – nedostaje stručnog kadra za stručne predmete (matematičara, fizičara, jezičara), te je gotovo nemoguće dobiti stručni kadar za stalni odnos ili zamjene, pa se ta mjesta popunjavaju s neadekvatnim zamjenama čime se postavlja legitimno pitanje kvalitete pruženog znanja toj djeci“ – ukazala je na brojne probleme u školstvu predsjednica Kluba zastupnika Socijaldemokrati Ivana Posavec Krivec.
Jedan od većih problema ove školske godine je problem neizvjesnosti: „Počela je školska godina, a oni koji su danas sjeli u klupe završnih razreda osnovne škole ne znaju hoće li na kraju školske godine polagati nacionalni ispit, malu maturu, hoće li ih se ispitivati iz 8 predmeta što je gotovo cijeli kurikulum, te hoće li rezultati koje će postići biti uvjet za upis u srednju školu. To je nedopustivo! Na početku školske godine moraju se znati pravila po kojima se ta ista školska godina završava. Ministar najavljuje rješavanje problema u hodu što je neodgovorno.“
Na probleme pri upisu u vrtiće i osnovne škole djece s poteškoćama u razvoju upozorila je zastupnica Socijaldemokrata Katica Glamuzina: „Djeca s poteškoćama u razvoju nisu djeca s nesposobnošću učenja i razvoja. To su djeca kojima treba dodatna pomoć, i to smo im, ne samo zakonski kao država dužni omogućiti, već i kao društvo dužni moralno osigurati.
Zabilježen je porast broja djece s poteškoćama u razvoju u hrvatskom obrazovnom sustavu, a problemi koji su postojali prije, postoje i danas – osobito osiguravanje dovoljnog broja asistenata u nastavi. Nedopustivo je da je to zanimanje zapravo prekaran rad u Republici Hrvatskoj, a djeca koja trebaju asistenta u nastavi, ne znaju hoće li ga i dobiti. Prošle su godine usvojene smjernice o upisu djece s poteškoćama u razvoju u sustav predškolskog i školskog obrazovanja, no u praksi se ne provode. Iako se velik naglasak stavlja na inkluzivno obrazovanje, i ove godine svjedočimo slučajevima odbijanja upisa djece s teškoćama u razvoju u vrtiće i osnovne škole. Rješenje nije građenje posebnih škola za djecu poteškoćama jer je to diskriminatorno. No, naš sustav nije spreman ni za darovitu djecu iako su ovo ljeto donesene smjernice i za njih. Sustav funkcionira tako da pokušava ukalupiti djecu umjesto da se djeci prilagođava. Razvijene zemlje shvatile su da je ulaganje u obrazovanje temeljni ključ uspjeha. Vrijeme je da to učini i Hrvatska!“
U Hrvatskoj je i ove godine izostala reforma sustava obrazovanja, a hrvatske škole i danas su usmjerene na usvajanje činjenica i njihovu reprodukciju – upozorila je Irena
Šimunić iz Kluba zastupnika Socijaldemokrati: „Većina djece i roditelja ima pametne telefone i internet te su im gotovo sve informacije i činjenice dostupne pomakom prsta. Upravo zato, škole bi trebale razvijati (i) drugačiji način razmišljanja. Djeci nedostaje praktična nastava! Učinak takvog obrazovanja – primjene znanja u
praksi – bio bi daleko korisniji no što je učenje činjenica napamet i njihova reprodukcija.
Učenik u jednom tjednu mora naučiti stotine pojmova, a istovremeno često ne zna razlog zbog kojeg to uči niti gdje to može primijeniti. Svaki pojedinac nadaren je za nešto, dok mu nešto drugo ide slabije. Hrvatski sustav obrazovanja, nažalost, nije koncipiran tako da prepozna nečiji potencijal pa mu pomogne u njegovu napretku, a da mu uz to omogući i opći razvoj. Krajnje je vrijeme da počnemo mijenjati sustav na bolje, da ga prilagodimo stvarnim potrebama djeteta i omogućimo razvoj potencijala naših učenika.“
Svim učenicima, učiteljima i roditeljima želimo sretnu i uspješnu novu školsku godinu.