Posavec Krivec poručila premijeru: Ako ste izgubili EU novac bar stavite izgrađenu infrastrukturu odmah u funkciju građana!

Trenutno pregledavate Posavec Krivec poručila premijeru: Ako ste izgubili EU novac bar stavite izgrađenu infrastrukturu odmah u funkciju građana!
Ivana Posavec Krivec
  • Kategorija objave:Aktualno

Poštovani predsjedniče Vlade Republike Hrvatske, zanima me jesu li medijski natpisi o propadanju financiranja ovog projekta željeznice europskim sredstvima istiniti te je li daljnje financiranje dionice Dugo Selo – Križevci prebačeno na nacionalni proračun?

Poštovani predsjedniče Vlade Republike Hrvatske,

rekonstrukcija postojećeg i izgradnja drugog kolosijeka željezničke pruge na dionici Dugo Selo – Križevci i izgradnja popratnih objekata predstavlja jedan od kapitalnih projekata modernizacije hrvatskog željezničkog sustava.

Projekt koji je započeo još 2016. najavljivan je kao najveće ulaganje u željeznicu u posljednjih sto godina. Vrijedan oko 180 milijuna eura i u iznosu od 85% sufinanciran europskim sredstvima predviđao je izgradnju novih kolodvora, mostova, nadvožnjaka te drugog kolosijeka.

Nažalost realizacija ovog projekta daleko je od optimalne, već nekoliko puta su produženi rokovi završetka, a jedan je od izvođača i izbačen iz konzorcija. Rok za korištenje bespovratnih EU fondova je 31.12.2023., a s obzirom da je dovršeno tek oko 75% radova izgledno je da projekt do isteka roka neće biti dovršen što će rezultirati time da će troškove za ostatak radova, odnosno oko 40 milijuna eura, morati namiriti hrvatski porezni obveznici.

Smatram kako strateška i gospodarska važnost ovakvih projekata zahtijeva ozbiljniji pristup i veći prioritet nadležnih za osiguravanje pravovremenog ishođenja potrebne dokumentacije i izvođenja radova. Riječ je o dionici na prometnom koridoru Državna granica Mađarska/Hrvatska – Koprivnica – Dugo Selo – Zagreb – Karlovac – Krasica – Rijeka – Državna granica Hrvatska/Slovenija, a kako je pristupanjem Hrvatske EU luka Rijeka postala važna točka jedinstvenog tržišta čime se povećala količina međunarodnog prijevoza tereta iz i prema državama srednje Europe time se povećala i potreba za unapređenjem prometnog kapaciteta. Naročito u vidu novog dogovora Hrvatske i Ukrajine o izvozu žitarica čemu veliku prepreku predstavlja upravo neadekvatna željeznička infrastruktura.

Ovaj projekt trebao je biti značajan korak prema poboljšanju stanja u željezničkom sustavu. Obećava prometanje brzinom od 160km/h, rekonstrukciju kolodvora za prijam interoperabilnih teretnih vlakova duljine 750m, te putničkih vlakova duljine 400m, povećanje kapaciteta, skraćivanje vremena putovanja i drugo.
Kako stvari trenutno stoje, sve to ostaje samo mrtvo slovo na papiru.
Pripremni radovi za rekonstrukciju zgrade željezničkog kolodvora Dugo Selo započeli su tek u travnju 2020. godine. Procijenjena vrijednost radova navedenog kolodvora iznosi oko 18 milijuna eura, od čega se oko 1.7 milijuna eura odnosi na radove na samoj kolodvorskoj zgradi. Tom je investicijom dugoselski kolodvor, inače drugi najprometniji kolodvor u Hrvatskoj, trebao podići sveukupnu kvalitetu, sigurnost i standard svojim putnicima.

Više od tri godine kasnije nova kolodvorska zgrada, koja naoko izgleda dovršeno, još uvijek nije puštena u funkciju, a građani su prisiljeni vlakove čekati na milost i nemilost vremenskih uvjeta. Tek se nedavno započelo s postavljenjem privremenih nadstrešnica. Iz HŽ-a pak tvrde kako je na temelju ugovorne podjele i tehničkih preduvjeta rekonstrukcija kolodvora Dugo Selo i kolodvorske zgrade posljednja u redoslijedu izvođenja radova na projektu te da će se puštanje u uporabu kolodvorske zgrade biti moguće tek po završetku cijelog projekta i ishođenja uporabne dozvole za predmetni projekt.

Pravdaju se usporenom dinamikom provedba radova kao posljedice financijske situacije konzorcija te povećanja cijena građevinskog materijala i energenata, a za kolodvorsku zgradu kažu kako s obzirom da je u upravnom smislu jedinstvena cjelina s ostatkom radova na kolodvoru ne može samostalno biti dovršena ni puštena u uporabu. Trenutne projekcije završetka radova na projektu, a time i na kolodvoru Dugo Selo, tek su oko polovine 2025. godine. Dakle projekt koji je originalno trebao biti završen 2020. već kasni 3 godine s perspektivom kašnjenja 5 godina. Da cijela stvar bude još gora prijeti nam i povrat sveukupnih sredstava osiguranih iz EU fondova u slučaju da projekt ne bude završen do 15. veljače 2027., odnosno ako sukladno Smjernicama EU projekt postane nefunkcionalan.

Poštovani predsjedniče Vlade Republike Hrvatske, zanima me jesu li medijski natpisi o propadanju financiranja ovog projekta željeznice europskim sredstvima istiniti te je li daljnje financiranje dionice Dugo Selo – Križevci prebačeno na nacionalni proračun? Ukoliko je ta informacija istinita, tada je u Vašoj nadležnosti daljnje upravljanje investicijom, odnosno odluka je isključivo Vlade Republike Hrvatske kada će biti puštena u funkciju novoizgrađena kolodvorska zgrada u Dugom Selu obzirom da u tom slučaju ne postoji potreba vezivanja rekonstrukcije dugoselskog kolodvora na cjelokupni projekt kako je predvidjela europska projektna dokumentacija.

Stoga Vas pozivam da intervenirate i svojim autoritetom, u skladu sa svojim ovlastima, omogućite brži završetak radova na rekonstrukciji navedenog kolodvora te puštanje u rad nove zgrade na korist putnika i građana ne samo Dugog Sela već svih željezničkih dionica kojima je ovaj kolodvor čvorište. Ukoliko je propalo financiranje od strane Europske unije, nemojte dozvoliti da radnici HŽ-a i putnici bespotrebno čekaju još naredne dvije godine, izloženi vjetru, kiši i snijegu u zimskim mjesecima ili pak valovima vrućine u ljetnim, da se kompletan projekt finalizira.

S poštovanjem,

Zastupnica u Hrvatskom saboru
Ivana Posavec Krivec, prof.